Vlastníte dokument (rodný list, výpis z rejstříku trestů atd.), který byl vydán v Polsku a nyní jeho pravost potřebujete ověřit v ČR pro pracovní či osobní účely, nebo naopak? Tedy máte doklady vydané v ČR a je nutné je ověřit pro použití v zahraničí?
Bude potřeba vyřídit apostilu/superlegalizaci a nostrifikaci, jedná se o oficiální legalizaci dokumentů, tedy potvrzení jejich pravosti či způsobilosti pro vykonávání konkrétní činnosti v daném státě.
Zjistěte, co k vyřízení žádostí budete potřebovat a kam se v případě potřeby obrátit o pomoc.
V jakých případech je potřeba zažádat o apostilu?
1) Použití českých dokladů v zahraničí
- Svatba v Polsku – apostila na rodný list a potvrzení občanství
- Přechodný či trvalý pobyt – apostila na výpis z rejstříku trestů
- Účet v bance – apostila na výpis z obchodního rejstříku
2) Použití dokladů v ČR vydaných v Polsku
- Rozvod, sňatek, narození dítěte v Polsku – apostila na rodný list, oddací list či na rozhodnutí o rozvodu
- Zřízení účtu v ČR pro polskou společnost – apostila na výpis z obchodního rejstříku
Kdy je potřebná apostila a kdy superlegalizace?
Rozdíl mezi apostilou a superlegalizací se odvíjí od konkrétní země. Superlegalizace dokumentů je vyšší stupeň ověření a týká se pouze některých zemí jejich seznam najdete zde. V případě, že se jedná o dokumenty vystavené v Polsku pro použití v ČR či obráceně, budete žádat o apostilaci dokumentů.
Uznávání zahraničního vzdělání v ČR/Polsku – nostrifikace
Nostrifikace dokumentů je zapotřebí především v případech, kdy je nutné zjistit, zda diplom, vysvědčení či výpis známek je platným a dostačujícím dokladem pro konkrétní stát. Tedy například lékař, který získal diplom v Polsku a nyní chce svou lékařskou praxi vykonávat v ČR, bude potřebovat nostrifikaci diplomu. Tedy potvrzení, že jeho diplom je dostačující pro účely podnikání v ČR a obráceně.
Kontaktujte nás, my za vás zajistíme nejen nostrifikaci všech potřebných dokumentů, ale také bezproblémový průběh celého procesu.
Kde najdu formuláře pro žádost o apostilaci dokumentů
Ani u vyplňování formulářů se neobejdete bez právní a odborné terminologie, a to především při vyplňování formulářů.
Velmi důležité je použít správný a aktuální formulář, jehož nejnovější verzi najdete na stránkách zastupitelského úřadu České republiky v zahraničí, v případě že žádáte o apostilaci zahraničního dokumentu, pak žádost najdete na stránkách zastupitelského úřadu Polska na území ČR.
V případě, že se spletete nebo si stáhnete špatnou verzi žádosti, pak vaše žádost bude zamítnuta a vy budete muset vše dokládat znovu.
Žádost o originál dokumentu
Setkáte se také se situací, kdy bude potřeba ještě před samotnou žádostí o apostilaci dokumentu, zažádat i o originál dokumentu. Jedná se o případy, kdy dokument, který je potřeba použít v zahraničí, je starší než 3 roky či 6 měsíců. Některé úřady neuznávají dokumenty, které byly vydané dříve, a proto je nutné zažádat o nový originál dokumentu, a to bývá běh na dlouhou trať.
Jak mi bude apostila doručena zpět a jak za ní zaplatit?
Aby vám žádost o apostilu mohla být doručena zpět, je nutné přiložit k žádosti a originálnímu dokumentu také obálku se zpáteční adresou a poštovními zahraničními známkami v přesné hodnotě.
Využít k doručení můžete také kurýra, ale setkáte se s komplikacemi typu doručení tam ano a zpět už ne. Kurýrní společnosti v cizině, uvést můžeme např. FedEx, DHL či UPS nabízí služby doručení do zahraničí, ale bohužel zpět už nikoliv.
Ačkoliv v této době je placení bankovním převodem už více než standardem pro každého z nás, co se týče úřadů v zahraničí, tam bohužel zatím placení bankovní převodem standardem není.
Využít je možné tyto způsoby plateb:
- šekem
- v hotovosti
- kolkovou známkou
Pokud budete žádost vyřizovat osobně na úřadě, máte 2 možnosti, a to buď zaplatit šekem nebo v hotovosti. V případě šeku je nutné mít v zahraničí také zřízený účet a na něm dostatečně vysoký zůstatek.
Další možností je připojit k žádosti kolkové známky. Celkově i platba za apostilu je oříšek, v případě, že v zahraničí nežijete a nemáte nikoho, kdo by za vás žádost na úřad s hotovostí donesl, je vždy lepší obrátit se na odbornou pomoc.
Za jak dlouho bude žádost o apostilaci vyřízena?
Záleží na tom, co vše bude potřeba pro úspěšné apostilování dokumentů vyřídit a jak dlouho to bude trvat. Ovlivnit to může stáří vašich dokumentů a žádost o originální vystavení nových dokumentů, ale také konkrétní důvod, pro který je apostilace potřebná. Například při obnovení přechodného pobytu v cizině budete potřebovat výpis z trestního rejstříku, který ovšem nesmí být starší 3 měsíců, jinak vám žádost bude zamítnuta.
Získání originálních dokumentů a apostilace dokumentů může trvat i měsíce, a to hlavně v případě, že vše zařizujete na dálku. Obraťte se na právní zastoupení na apostila.cz a vaše žádost o apostilaci bude vyřízena rychle, bezpečně a bez zbytečných průtahů.